-
آرشیو :
نسخه زمستان 1399
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
12364
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
عبدالله کمالی، محمد عسگری، زهره مهدوی نیسیانی
-
چکیده :
زمینه و هدف: انعطافپذیری شناختی از جمله مهم ترین متغیرهایی است که با مشکلات سلامت روانی همبستگی دارد. هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين انعطافپذيري شناختی و تاب آوری با راهبردهاي مقابلهای نوجوانان است.
روش بررسی: روش پژوهش توصیفی و طرح همبستگی میباشد. جامعه پژوهش کلیه دانش آموزان دختر پیش دانشگاهی مشغول به تحصیل در سال 96-1395 شهرستان اردستان بودند. ﺑﺮاي اﻧﺘﺨﺎب ﻧﻤﻮﻧﻪ، ﺗﻌﺪاد 202 ﻧﻔﺮ ﺑﺮ اﺳﺎس ﺟﺪولﻣﻮرﮔﺎن با اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﻴﺮي ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﻃﺒﻘﻪاي از ﺑـﻴﻦ مدارس انتخاب شد. درمرحله بعد، پس ازاجرای پرسشنامههای مورد نظر به دلیل عدم داشتن نشانگان شکست عاطفی از پژوهش حذف گردیدند و این تعداد به 110 نفر کاهش یافت. معیارهای ورود به مطالعه عبارت بود از: داشتن روابط عاطفی با جنس مخالف، داشتن تجربه ی شکست، رضایت از همکاری در تکمیل پرسشنامه ها. افراد با تکمیل مقیاس انعطاف پذیری شناختی، مقیاس راهبردهای مقابله ای ،مقیاس تاب آوری، در پژوهش شرکت کردند.
یافته ها: یافته ها نشان داد بین انعطاف پذیری شناختی با تاب آوری رابطه معنادار مثبتی وجود (P<0/05) داشت و با افزایش انعطاف پذیری شناختی، میزان تاب آوری افزایش مییافت. هم چنین بین انعطاف پذیری شناختی و راهبردهای مقابلهای کارآمد رابطه مثبت و با راهبردهای مقابله ای ناکارآمد رابطه معنادار منفی وجود داشت (P<0/05).
نتیجه گیری: در نتیجه گیری پژوهش لزوم برگزاری کارگاههای آموزشی به دختران مبتلا به سندرم شکست عاطفی در افزایش به کارگیری انعطاف پذیری و راهبردهای مقابله ای کارآمد آورده شده است. این پژوهش درصدد است مشخص نماید که تا چه اندازه متغیرهای مذهبی، اجتماعی، رسانه و زیباشناسی بر انتخاب نام فرزندان نقش دارند. روش جمعآوري اطلاعات در این پژوهش از نوع توصیفی كتابخانه اي است. در بخش دیگر اطلاعات از طریق روش تحقیق زمینه یابی یا پیمایشی بدست می آید که در نظرات والدین در مورد عوامل موثر بر انتخاب نام فرزندان بررسی می شود. در این مطالعه 94 والدین به روش نمونه گیری خوشه ای به منظور تحقق هدف این مطالعه به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور تحقق اهداف مطالعه چند مرحله برای نمونه گیری خوشه ای طی شده است. پرسشنامه 31 سوال دارد که در قالب چهار عامل مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و زیبایی شناسی طراحی شده است. هر بعد 5 الی 8 سوال دارد. از طیف نمره گذاری لیکرت (خیلی کم، کم، متوسط، زیاد، خیلی زیاد) استفاده شده است. پایایی آلفای کرونباخ برای عوامل موثر بر انتخاب نام در دامنه 73/0 تا 85/0 بدست آمده است. از روایی محتوایی بالا برخوردار است. نتایج نشان می دهد که بین عامل مذهبی و زیبایی شناسی موثر بر انتخاب نام فرزندان دختر و پسر در سطح (05/0=α) تفاوت معنی داری مشاهده نشده است. بین عامل اجتماعی و رسانه موثر بر انتخاب نام فرزندان دختر و پسر در سطح (05/0=α) تفاوت معنی¬داری مشاهده شده است. عامل اجتماعی برای انتخاب نام پسران خیلی بیشتر از نام دختران تاثیر دارد. به عبارت دیگر خانواده ها برای انتخاب نام پسرانشان بیشتر از نام دختران از عامل اجتماعی استفاده می نمایند. بنظر می رسد خانواده ها برای انتخاب نام دختران بیشتر از نام پسرانشان از عامل رسانه استفاده می نمایند. بین رسانه ها و عوامل اجتماعی و جنسیت رابطه معنی داری نیز مشاهده شده است. چون نتایج تجزیه و تحلیل نشان می¬دهد که عامل اجتماعی برای پسران خیلی بیشتر از دختران بر انتخاب نام تاثیر دارد و برای انتخاب نام دختران بیشتر از نام پسرانشان از عامل رسانه استفاده می نمایند. نتایج آزمون فریدمن در اولویت¬بندی عوامل موثر بر انتخاب نام به ترتیب عامل مذهبی، عامل اجتماعی، عامل زیبایی شناسی و رسانه قرار دارند.
-
کلید واژه :
انعطاف پذیری شناختی، تاب آوری، راهبردهای مقابله ای، سندرم شکست عاطفی.
-
Title :
The relationship between cognitive flexibility and resilience with coping strategies in girls with love trauma syndrome
-
Abstract :
Background and Objectives: Cognitive flexibility is one of the most important variables that correlates with mental health problems. The purpose of this study is to investigate the relationship between cognitive flexibility and resilience with coping strategies in adolescents.
Methods: The research method is descriptive. The research population was all of pre-university girl students studied in the ardestan city in 2016-2017. For sample selection, 202 peoples was selected based on morganˊs table using stratified random sampling from schools. At the next stage, after filling out the questionnaires, they were excluded from the research due to lack of emotional failure syndrome, and this number was reduced to 110. The criteria for entering the study were included: having emotional relationships with the other gender, having a failure experience, satisfaction with cooperation in completing the questionnaires. The people participated in research by completing the cognitive flexibility, coping strategies and resilience scales.
Results: The finding showed there was a significant positive correlation between cognitive flexibility and resilience, and with increasing cognitive flexibility, the level of resilience increased. Also, there was a positive correlation between cognitive flexibility and effective coping strategies and significant negative correlation with ineffective coping strategies.
Conclusion: In conclusion, the necessity of conducting workshops for girl with love trauma syndrome for increasing the use of flexibility and effective coping strategies has been presented.
-
key words :
Cognitive flexibility, Resilience, Coping strategies, Love trauma syndrome
-
مراجع :
1) Baker, R., T. Romanric Dissolution And Social Support during Adolescens’ Transition To College. Bowling Green State Unuversity. Master of Art; 2006.
2) Mousavi AS. Premarital counseling: a practical perspective. Tehran: Mehr Kavian ; 2007[Farsi].
3) Sadeghian E, Moghadari Kosha M, Gorji S. The Study of Mental Health Status in High School Female Students in Hamadan City. Sci J Hamadan Univ Med Sci . 2010; 17 (3) :39-45[Farsi].
4) Rosse RB. The love trauma syndrome. free yourself from the pain of a broken. First ed. Perseus Publishing, a Member of the Perseus Books Group; 1999.
5) Lotfi, N & Saadati shamir, A. The relationship between personality characteristics & attachment styles & emotional breakdown. Research in clinical psychology & counselings. 2016; 6(1): 98-112[Farsi].
6) Yousefi, R, Adhamian, E, & Abdolmahammadi, K. The Role of Early Maladaptive Schemas, Personality traits & attachment styles in prediction of female students love trauma syndrome. Quarterly journal of womens studies sociological & psychological. 2016; 14(3): 171-190[Farsi]..
7) Eskandari H, Pajouhinia S, Abavisan Y. Explanation of Psychological Problems Based on Cognitive Flexibility and Self Differentiation. Shefaye Khatam. 2016; 4 (3) :18-27[Farsi].
8) Dennis JP, & Vander Wal JS. The cognitive flexibility inventory: Instrument development and estimates of reliability and validity. Journal of cognitive therapy & research. 2010;34(3): 241-253.
9) Soltani E, Shareh H, Bahrainian SA, & Farmani A. The mediating role of cognitive flexibility in correlation of coping styles & resilience with depression. Pajoohande. 2013; 18(2): 88-96[Farsi].
10) Conner Km, & Davidson Jrt. Development of a new resilience scale: The Conner Davidson resilience scale(CD-RISC). Depress & Anxiety. 2003; 18(2): 76-82.
11) Ahmadi R, & Daramadi PSH. A study of the effect of resilience training on mental health of people with drug dependency at touska camp in tehran. Clinical psychology studies. 2014; 4(16): 1-17[Farsi].
12) Garmezy, N, Best, K. M, Masten, A. S. Resilience and development: Contributions from the study of children who overcome adversity. Development and Psychopathology. 1990; 2(4): 425-444.
13) Phillips EL. Resilience, mental flexibility and cortisol response to the Montreal Imaging Stress Task in unemployed men (Dissertation). Michigan: The University of Michigan; 2011.
14) Lazarus ,R .S.,& folkman , S. Stress, appraisal ,and coping. New York :Springer Publishing company: 1984.
15) Lazarus, R. S. (1999). Stress & emotion: A new synthesis. New York: Springer.
16) Vakili, P,. Khakpour, R,. & Alaee, Z. The Role of gender differences in styles of confronting stress & Psychological health, educational administration research quarterly. 2012; 3(10): 93-108[Farsi].
17) Zong JG, Cao XY, Cao Y, Shi YF, Wang YN, Yan C, et al. Coping flexibility in college students with depressive symptoms. Health Quality of Life Outcomes. 2010; 8(1): 66.
18) Zandkarimi, G, Monavar yazdi, S. Compare of University Students' Working Memory, Flexibility and Problem Solving Levels in Selecting the Emotion-Focused Coping with Stress Strategies. Biquarterly journal of cognitive strategies in learning. 2017; 4(7): 57-70[Farsi].
19) Akbari E, Mahmoud Aliloo M, Khanjani Z, Poursharifi H, Fahimi S, Amiri Pichakolaei A , Azimi, Z. Early Maladaptive Schemas and Parenting Styles of Students Who Have Failed in Love With and Without the Clinical Syndrome. Iranian journal of psychiatry and clinical psychology. 2012; 18 (3) :184-194[Farsi].
20) Dehghani M. Effectiveness of short-term psychotherapy on symptoms of love trauma syndrome. PhD thesis. Tehran Psychiatric Institute; 2010. pp. 1-92[Farsi].
21) Frydenerg E. Adolescent coping theoretical & research perspectives, London & NewYork oxford university press: 1997.
22) Dadsetan P, Hajizadegan M, Alipour A, & Askari A. Exploring the validity, Reliability & factor structure of adolescent coping strategies, Journal of iranian psychologists. 2007; 3(11): 189-208[Farsi].
23) Amini F. Comparison of Resiliency of life satisfaction & burnout among nurses in the intensive care unit & normal, Unpublished Msc Dissertation. University of Allameh Tabatabai. 2012[Farsi].
24) Mohammadi D. relationship between resilience with psychological empowerment of nurses of Abadan hospitals. Unpublished BA dissertation. Islamic Azad University of Ahvaz. 2005[Farsi].
25) Shareh H, Farmani A, Soltani E. Investigating the reliability & validity of the cognitive flexibility inventory (CFI-I) among iranian university students, Practice in clinical psychology. 2014; 2(1): 43-50[Farsi].
26) Hashemi HJ, Rahimzadeh Mirmahalleh S, Ghafelehbashy H, & Sarichloo ME. Investigating the mental health of the first-and last-year students of Qums (2005). The journal of qazvin university of medical sciences. 2008; 12(2): 42-49[Farsi].
27) Taghizadeh M E, Farmani A. A Study of the Role of Cognitive Flexibility in Predicting Hopelessness and Resilience among University Students. Journal of cognitive psychology. 2014; 1 (2) :67-75[Farsi].
28) Soltani E, Shareh H, Bahrainian SA, & Farmani A. The mediating role of cognitive flexibility in correlation of coping styles & resilience with depression. Pajoohande. 2013; 18(2): 88-96[Farsi].
29) Besharat MA. Resilience, Vulnerability, & Mental health. Journal of psychological science. Journal of psychological science. 2008; 6(4): 373-383[Farsi].
30) Esen, B. K., Özcan, H. D., & Sezgin, M. High school students cognitive flexibility is predicted by self-efficacy & achievement, European journal of education studies. 2017; 3(2): 143-151.
31) Khosroshahi, J. & Khanjani Z. Coping strategies and self-efficacy With attitudes towards drug abuse in students’. Journal of Applied Psychology. 2013; 14 (3): 90-80[Farsi].
32) Secades, X. G, Molinero, O, Salguero, A, Márquez, S. Relationship Between Resilience and Coping Strategies in Competitive Sport. 2016; 122(1): 336-349.
33) Momeni, KH, Hossini, H, Akbari, M, Karami, S. The role of personality traits and resiliency in prediction of nurses' psychological well-being. Journal of behavioral science. 2014; 7(4): 307-1
- صفحات : 20-29
-
دانلود فایل
( 887.43 KB )