-
آرشیو :
نسخه تابستان 1399-جلد اول
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
12340
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
مجتبی شاهنوشی، زلیخا دهقانی
-
کلید واژه :
رسانه، سواد رسانه ای، تولید پیام، مهارت استفاده، درک انتقادی.
-
Title :
Assessment of the media literacy of Mobarakeh Municipality employees (according to the European Commission model) and the factors affecting it
-
Abstract :
Today, media have become an integral part of human life, which plays an important role in everything from economics to politics and culture. They are one of the most important actors of social change in societies and play a role in shaping social realities. They are unmatched (Rosandel Abatani, 2009, p. 2). The purpose of this study is to evaluate the media literacy of Mobarakeh Municipality employees (according to the European Commission model) and the factors affecting it. The current research is a survey-descriptive correlational type All employees of Mobarakeh Municipality, which consists of 101 people who have formed the Statistical Society by sampling the census. The instrument for collecting a researcher-made questionnaire that has four components of media literacy was measured. Each of the components was used by confirmatory factor analysis using main components analysis method. Reliability of the data was calculated using Cronbach's alpha formula 0. 83. Data analysis was performed using SPSS software at two levels of descriptive and inferential statistics. Based on the results, the mean of all components was lower than the average and the mean of critical perception was 2. 62 and the lowest mean The skill was 1. 86%. The results of this study indicate that the quadratic series of media outlets of Mobarakeh Municipality employees is less than average according to the EC Commission model. The results also show that there is a significant difference between respondents' views according to demographic variables at the level of 0. 05. There is also a significant relationship between the use of social media and media literacy at the level of 005/0
-
key words :
Media, Media Literacy, Message Generation, Skill Use, Critical Understanding
-
مراجع :
1) تقی پور، فایزه وصادقی، سعید (1396). سواد رسانه ای و پیشگیری از جرم. اصفهان:دانشگاه آزاداسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان).
2) نصیری، بهاره وعقیلی، سید حمید (1390). بررسی آموزش سواد رسانه ای در کشورهای کانادا و ژاپن. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره41، سال یازدهم.
3) پاتر، دبلیو. جیمز (1393). نظریه سواد رسانه ای. ترجمه ناصر اسدی ومحمد سلطانی فر، شهناز هاشمی. تهران: سیمای
4) حداد، زهرا (1392). ارزیابی سواد رسانه¬ای دانشجویان و دانش آموزان شهر تهران. محله جهانی رسانه –نسخه فارسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، ایران.
5) هارپر، کریستوفر (1387). رسانههای نوین. تهران:شرکت تعاونی سازمان معین ادارات، ترجمه: کیا، علی اصغر.
6) ژان لوبلان ودیگران (1391). مدیریت رسانه. ترجه ط روشندل اربطانی، تهران: دفترپژوهشهای فرهنگی.
7) ببران، صدیقه و خداویردی زاده، مهرداد (1394). مطالعه سواد رسانه ای شهروندان تبریز. پایان نامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
8) اسمعیل پونکی، الهام (1394). سواد رسانه ای و سواد اطلاعاتی و تاثیر آنها بر قابلیتهای کارآفرینی. تعامل انسان و اطلاعات، جلد 2، شماره 4.
9) شربتیان، محمد حسین (1394). هفتمین کنفرانس لی برنامه ریزی و مدیریت شهری.
10) روشندل ابطالی ط,کوهی ا. (1391). هم گرایی رسانه ای. نشریه مطالعات فرهنگ- ارتباط.
11) ضیایی نجف آبادی، مریم (1390). حق بر آموزش سواد رسانه ای در عرضه تکنولوژیهای نوین اطلاعات و ارتباطات. پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق ارتباطات، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباط:
12) ملکی، امیرو حیدری، یحیی و حاجی مظفری، سارا (1395) پژوهشنامه توسعه فرهنگی اجتماعی، بهار و تابستان، شماره 5 (17صفحه، 92-108).
13) شاهین، اکرم (1390). بررسی مقایسه ای سواد رسانه ای در بین دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم کتابداری و اطلاع رسانی، دانشکده علوم تربیتی و اطلاع رسانی، دانشگاه اصفهان.
14) یزدیان، امیر (1390). بررسی سطح سواد رسانه ای دانشجویان کارشناسی ارشد تحقیق در ارتباطات دانشکده صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران. پایان نامه ارشد رشته ارتباطات، دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
15) قلمی، عطیه و علیپوریان، فرزانه (1394). بررسی تاثیر رسانههای اجتماعی بر نوآوری سازمانی. دومین همایش بین المللی مدیریت رسانه.
16) اصغر کیا، علی و داودی، عنایت و کرمی، ناهید (1392). میزان سواد رسانه ای و نقش آن در جامعه ایرانی.
17) اشرفی ریزی، حسن و حسن زاده، دلارام و کاظم پور، زهرا (1393). میزان سواد رسانه ای و اطلاعاتی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس شاخصهای سواد رسانه ای و اطلاعاتی یونسکو. مدیریت اطلاعات سلامت، دوره یازدهم، شماره چهارم، مهر و آبان.
18) تسلیمی، محمد سعید وکلاته آقامحمدی، آمنه (1394). بازطراحی سازو کار سیاست گذاری رسانه ای متاثر از رویکرد ارتقای سواد رسانه ای. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، دوره هشتم، شماره 2، ص 28-1.
19) سلطانیان، شیما (1390). شناخت نقش سواد رسانه ای در حفظ و ارتقاء هویت فردی در بین جوانان شهر تهران. پایان نامه کازرشناسی ارشد گرایش تحقیق در ارتباطات اجتماعی، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
20) سلیمانی، ناهید ودیگران (1391). تعیین سطح مهارتهای سواد اطلاعاتی کتابداران سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان بر اساس مدل آیزنبرگ و برکویتز. فصلنامه دانش شناسی سال هفتم، شماره 25، تابستان 1393.
21) رجبی، مجید (1392). سواد رسانهای مدیران و کارکنان روابط عمومیهای وزارت خانهها و سازمانهای دولتی کشور و عوامل مرتبط با آن. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ارتباطات گرایش تحقیق، دانشکده ارتباطات، دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
22) میرمنگره، اکرم (1393). مقایسه میزان وعوامل مرتبط با سواد رسانه ای در بین دانشجویان دانشگاههای یزد و آزاد اسلامی واحد یزد. پایان نامه کارشناسی ارشدجامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد.
23) مهدی زاده,مهدی (1392). نظریههای رسانه، اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی. تهران:همشهری، 359 ص.
24) قربانی و همکاران (1395). مقیاس سواد رسانه ای، پرسشنامه.
25) McQuail, D. (2010). McQuail,s Mass Commmunication Theory. SAGE Publications Ltd. Retrieved, http://anthropology. Ir/node/1319.
26) Potter, W. James, (2005), Media literacy, Sage publications, third edition, pp. 22-23.
27) McLuhan, M. (1985). Understanding Media. The Extensions of Man. Teaching the Media. Lan sterman. Routledge.
28) Potter, W. James, (1998), Media literacy, Sage publications, Inc. P. 3.
29) Whitworth, A, McIndoe, S, & Whitworth, C (2011). Teaching Media and Information Literacy to postgraduate students. ITALICS, 10 (1), 35-42.
30) Begum, D. (2012). Promoting Media and Information Literacy: A Case Study of Bangladesh Public Sector. Paper presented at International Conference on Media and Information Literacy for Knowledge Societies, Moscow, Russian Federation.
31) Culver Sherri H; Jacobson Thomas (2012). Media literacy and its method to encourage civic engagement 2012;XX (39): 73-80.
32) Mader, S. (2012). Transforming Student into Scholars: Creating MIL Competencies through Communicating Research. Paper presented at the International Conference on Media and Information Literacy for Knowledge Societies, Moscow. Russian Federation.
33) Singh,J. (20 12). Placing Madia and Information Literacy at the Core of Instruction. Paper presented at the Internationl Conference on Media Information Literacy for Knowledge Societies, Moscow, Russian Federation.
34) Whitworth,A. (2012). The design of media and informaition literacy. Proceeding of the International Conference on Media and Information Literacy.
35) Raboy, M. & Padovani, C. (2010). Mapping Global Media policy: Concepts, Frameworks, Methods. Journal of Communication, Culture & Critique.
36) Harper,Christopher, and the Indiana Group. Journalism 2001. Boulder, Colo: CourseWise, 1998
- صفحات : 126-137
-
دانلود فایل
( 556.92 KB )