-
آرشیو :
نسخه پاییز 1399
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
12358
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
فاطمه جعفرزاده
-
چکیده :
بهبود کیفیت یادگیری و آموزش نیز یکی از اهداف مهم دست اندرکاران حوزه آموزش و پرورش می باشد. با پیشرفت فناوی در عصر حاضر، ظهور روش های جدید در آموزش را شاهد هستیم. رویکرد یادگیری ترکیبی یکی از شیوه های جدید در آموزش محتوا است. یادگیری ترکیبی شامل تلفیق شیوه معمول و سنتی با شیوه های الکترونیکی می باشد. پژوهش حاضر به روش نیمه تجربی انجام گرفت، همچنین از منظر اهداف نیز در طبقه پژوهش¬های کاربردی طبقه بندی می گردد. به منظور بررسی تاثیرگذاری رویکرد یادگیری ترکیبی 30 دانش آموز پایه هشتم به صورت تصادفی انتخاب گردید و افراد مورد مطالعه به دو گروه کنترل با تعداد 15 نفر و گروه مداخله با تعداد 15 نفر تقسیم شدند. به گروه کنترل شیوه معمول آموزش تدریس شد و گروه مداخله نیز با رویکرد یادگیری ترکیبی آموزش داده شد. پس از پایان دوره از افراد مورد مطالعه خواسته شد تا پرسشنامه ای با 40 سوال را جواب دهند. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که اختلاف معنی داری در آغاز دوره مطالعه در بین گروه کنترل و مداخله وجود نداشت (53/0p=). اما در پایان دوره بین دو گروه تفاوت معنی¬داری مشاهده شد (002/0p=)، بدین معنی که آموزش به سبک یادگیری ترکیبی بر یادگیری لغات ادبیات فارسی موثرتر از شیوه سنتی بود. نتایج آزمون ویلکاکسون نیز نشان داد که اختلاف معنی داری در آغاز مطالعه و پایان مطالعه هم در گروه کنترل و هم در گروه مداخله وجود داشت. اما میانگین امتیازات در گروه مداخله در پایان دوره بیشتر از گروه کنترل بود. با توجه به نتایج می توان بیان داشت که یادگیری به شیوه یادگیری ترکیبی نسبت به شیوه معمول بر درک و یادگیری لغات ادبیات فارسی بسیار موثر است. آموزش عالی در چند دهه با چالش هاي زیادي مانند جهانی شدن، فناوري اطلاعات وارتباطات، تحولات سیاسی اجتماعی، یادگیري مادام العمر و جامعه دانش بنیان روبرو است؛اما این چالش ها در جوامع امروزي با ایجاد فرصت هاي دانش آفرینی نقشی کلیدي ایفا می نمایند. هدف اصلی مقاله حاضر، "شناسايي عوامل دانش آفريني درمراكز و موسسات آموزش عالي برخط" است. اين مطالعه در چارچوب رويکرد كيفی اکتشافی انجام شده است. به همين منظور، تعداد 14 نفر از خبرگان دانشگاهی و مطلع نسبت به دانش آفرینی و یادگیری الکترونیک به صورت هدفمند و با راهبرد نمونه گيری هدفمند انتخاب شده و به صورت نيمه ساختاريافته مورد مصاحبه قرار گرفتند. پس از پياده سازی محتوای مصاحبه ها و تحليل مقدماتی آن ها، كدها يا مفاهيم اوليه شناسايی و به منظور دستيابی به مقوله های اصلی كدهای مشابه در طبقه هايی خاص قرار گرفتند. درنهايت برای هر يک از طبقات عنوانی كه دربرگيرنده كل كدهای آن طبقه باشد، انتخاب گرديد. در نتیجه این مطالعه 16 مولفه در چهار بعد عوامل مديريتي، سازماني ، فردي و فناوري شناسایی شد. اين عوامل در بعد مديريتي ؛ عوامل مدیریتی(سبك مديريت و سلسله مراتب)، نظام توانمند سازی، تفکر سیستمی، تعامل اجتماعی و مشارکت، سیستم های مدیریت یادگیری مجازی(MODEL,MOOC,LMS)-در بعد سازماني؛ فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، شبکه دانش، مخازن و منابع دانشی-در بعد فناوري؛ محیط یادگیری الکترونیکی(VLE)،فناوری شبکه،زیرساخت های فناوری اطلاعات، ابزار یادگیری الکترونیکی(Adobe Reader,Adobe Flash,Flash player,Internet Download Manager)و در بعد فردي؛ حل مسئله، یادگیری فردی(HBE)، خلاقیت و نوآوری است.
-
کلید واژه :
رویکرد یادگیری ترکیبی، واژگان ادبیات فارسی، آموزش الکترونیکی.
-
مراجع :
1) رجبی، ح. ع.، زندی، ب.، اکرادی، ا.، و شاکری، م. 1396. مطالعه اثر آموزش و تدریس به صورت ترکیبی بر یادگیری دانش¬آموزان؛ مطالعه موردی رشته¬های فنی¬حرفه¬ای. تدریس پژوهی، 5 (2): 69-81.
2) ریوندی، ر. 1397. تأثیر به کارگیری بازی¬های آموزشی در فراگیری دستور و واژگان زبان در دانش آموزان. دومین کنفرانس علمی پژوهشی رهیافت¬های نوین در علوم انسانی ایران، 1-12.
3) سالاری، ض.، و کرمی، م. 1393. مقایسه تاثیر سه شیوه آموزش الکترونیکی، ترکیبی و حضوری بر واکنش و یادگیری در آموزش صنعتی. رویکردهای نوین آموزشی، 9 (2): 27-58.
4) سلطانیان، ع.ر.، بشیریان، س.، و براتی، م. 1394. مقایسه تاثیر دو روش آموزش فعال ترکیبی و روش کلاسیک در یادگیری درس آمار. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 8 (18): 33-42.
5) ضرابیان، ف.، و عزیزی علویجه، ا. 1397. بررسی دو روش یادگیری ترکیبی (مبتنی بر شبکه و سیار) بر یادگیری مفاهیم تعلیمات اجتماعی. اندیشه¬های نوین تربیتی، 14 (3): 215-235.
6) طالب، ز.، و زراعی، پ. 1396. تاثیر آموزش الکترونیکی ترکیبی بر یادگیری خودتنظیم ریاضی دانش-آموزان پنجم ابتدایی. چهارمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه تربیتی و روانشناسی ایران، 1-10.
7) عمادی، ر.، وکیلی¬فرد، ا. ر.، و فرخنده، ی. 1397. تأثیر آموزش به شیوة معمول و ترکیبی بر خلاقیت، انگیزش و یادگیری فارسی آموزان غیر ایرانی. زبان¬پژوهی دانشگاه الزهرا، 10 (28): 219-241.
8) قاسم، م.، و بلیاد، م. ر. 1396. تأثیر سبک¬های یادگیری و به کارگیری نقشه¬های معنایی بر توانایی تفکر انتقادی دانش¬آموزان دوره متوسطه و بهبود یادگیری واژگان زبان انگلیسی آنها. روان¬شناسی تربیتی، 13 (43): 169-199.
9) قربان دردی¬نژادی، ف.، و خزایی، س. 1393. بررسي تأثير ميدان بازي مجازي بر خلاقيت مشاركتي و پيشرفت يادگيري فراگيران در پودمان تركيبي آموزش واژگان زبان انگليسي. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 4 (3): 1-31.
10) نجفی، ح. 1397. فراتحلیل مطالعات اثربخشی رویکرد یادگیری ترکیبی بر بهبود عملکرد تحصیلی در ایران. پژوهش¬های تربیتی، (36): 59-73.
11) Albiladi, W. S., & Alshareef, K. K. 2019. Blended Learning in English Teaching and Learning: A Review of the Current Literature. Journal of Language Teaching and Research, Vol. 10, No. 2, pp. 232-238.
12) Doig, A., & Hogg, S. (2013). Engaging distance and blended learners online. In C. Wankel & P. Blessinger (Eds.), Increasing Student Engagement and Retention in E-learning Environments: Web 2.0 and Blended Learning Technologies (Cutting-edge Technologies in Higher Education), vol. 6, pp. 229-260.
13) Li, S., Yamaguchi, S., Sukhbaater, J., & Takada, J. 2019. The influence of teachers professional development activites on the factors promotiong ICT integration in primary schools in Mongolia, Education Sciences, Vol. 9, No. 2, pp. 1-18.
14) Najafi,H. (2016) .Study of the dimensions and indicators of the combined learning approach and the quality of learning. Quarterly Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, Vol. 1, No. 6, pp. 73-90. [In Persian].
15) Rasmitadila, R., Widyasari, W., Asri Humaira, M., Suryanti Tambunan, A. R., Rachmadtullah, R., & Samsudin, A. 2020. Using Blended Learning Approach (BLA) in Inclusive Education Course: A Study Investigating Teacher Students’ Perception. International Journal of Emerging Techhnology in Learning, Vol. 15, No. 2, pp.72-85.
16) Sabah, N. M. 2020. Motivation factors and barriers to the continuous use of blended learning approach using Moodle: students' perceptions and individual differences. Behaviour & Information Technology, Vol. 39, No. 8, pp. 875-898.
17) Seage, S. J., & Türegün, M. 2020. The Effects of Blended Learning on STEM Achievement of Elementary School Students. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), Vol. 6, No. 1, pp. 133-140.
18) Segura-Robles, A., Fuentes-cabrera, A., Parra-gonzalez, M. E., & Lopez-belmonte. J. 2020. Effects on personal factors through flipped learning and gamification as combined methodologies in secondary education. Frontiers in Psychology, Vol. 11, pp. 1-10.
19) Shahveran, A., Zavar, T., Ghasemzadeh, A & Hazratiyan, F.(2016).The feasibility of implementing a combined training system based on the requirements of ISO 10015 in the healthcare network. Iranian Journal of Medical Education, Vol. 16, No. 7, pp. 71-63. [In Persian].
20) Wong, K., Hwang, G., Choo Goh, P. S., & Mohd Arrif, S. K. 2020. Effects of blended learning pedagogical practices on students’ motivation and autonomy for the teaching of short stories in upper secondary English. Interactive Learning Environments, Vol. 28, No. 4, pp. 512-525.
- صفحات : 80-86
-
دانلود فایل
( 634.72 KB )