-
آرشیو :
نسخه پاییز 1400
-
کد پذیرش :
12369
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
محسن شاکری
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
مقدمه: موفقیت ارتباطات اقناعی تا حد بسیار زیادی به گزینش رسانه ارتباطی مناسب و کاربرد بهتر آن مربوط است. مخاطب را نیز می توان مهمترین بخش یک ارتباط دانست. ی از چالش هایی که رسانه ها با آن دست و پنجه نرم می کنند اقناع مخاطب است، و اینکه با این عمل در واقع هدف رسانه که همانا رساندن پیام محتوای تولید شده به سمع و نظر فرد یا گروه خاص است محقق می گردد. رسانه های مختلف در شرایط متفاوت، هریک به گونه ای در دستیابی به این مهم، موثر واقع می شوند که نظریه پردازان مختلف نظرات متفاوتی در این خصوص ارائه کرده اند. روش انجام کار: دراین مجال محقق با بررسی مقالات مختلف که در سالهای 2002 تا 2021 چاپ شده، پرداخته است و نظریات گوناگون این حوزه را بررسی نموده و با طبقه بندی رسانه ها و با تاکید بر رسانه های ملی ایران به تحلیل آن پرداخته است. بحث و نتیجه گیری : با استفاده از نظریه های علمی و لحاظ کردن کاربردی آن در بخشهای مختلف می توان به اهداف رسانه ای رسید. از سوی دیگر با اجرا و بومی سازی این نظریات می شود به اثربخشی بیشتر محتوا در رسانه های ملی دست یافت و موجب ارتقاء کیفیت برنامه های آن و درنهایت اقناع مخاطب گردید.
-
لیست منابع :
1) حسینی، حسین (2011). ارتباط اقناعی(از آموزههای عملی تا یافتههای علمی)، تهران، دانشگاه جامع امام حسین
2) امیرکاوه، سعید، اسلامی، و شعیب. (2017). روش اقناع مخاطب در نهج البلاغه. پژوهش های اجتماعی اسلامی، 1395(110).
3) رهبرقاضی، اوغلی، رضا محمود، صادقی نقدعلی، امامجمعهزاده، و سیدجواد. (2014). تحلیل رابطه بین مصرف رسانهای و میزان اعتماد اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان. جامعه شناسی کاربردی، 25(2)، 15-32.
4) تقی زاده. (2018) اثربخشی آموزش سواد رسانهای بر دانشآموزان در شهر کرمان. پژوهشهای ارتباطی، 24(92)، 153-174.
5) لطیفی شیرهجینی، افروز، و محمود. (2021). دستکاری روایت در متون سیاسی ترجمه شده: بازتاب اخبار سیاسی ایران در رسانههای غربی. جستارهای سیاسی معاصر، 12(1).
6) روشندلاربطانی، طاهر، محمودزاده، و احد. (2017). طراحی مدل تبلیغات از طریق رسانههای اجتماعی بهمنظور تأثیر بر تمایل مشتریان. مدیریت بازرگانی، 34(9)، 763-786.
7) عطاران، بردیا، برزویی، و دکترمحمدرضا. (2018). هویت شناسی رسانه های جدید ارتباطی و تأثیر آن بر آموزش مفاهیم دینی در چارچوب ایده رسانه های سرد و گرم مک لوهان. Pure Life، 14(5)، 61-85.
8) رزمان. (2017). بررسی نقش رسانه ها در ارتکاب جرایم. قانون یار، 1(1)، 119-138.
9) چرامی، ساروخانی، باقر، ازکیا، و مصطفی. (2018). مطالعه جامعهشناختی جنگ نرم در بافتهای شهری با تاکید بر راهبردهای رسانه ملی در شهر ایرانی-اسلامی. مطالعات جامعه شناسی، 11(38)، 85-100.
10) سجودي فرزان، و نامور زهرا.( 2006) بررسي کارکردهاي متني و ارتباطي تبليغات بازرگاني راديويي.
11) دادگران، سیدمحمد، جعفرآبادی، و نفیسه. (2012). تحلیل محتوی تبلیغات تجاری رادیو جوان با تاکید بر ارزش های فرهنگی و اجتماعی در زمستان 1389. فرهنگ ارتباطات، 8(2)، 39-58.
12) اكبري آزاد مريم، گيويان عبداله، و ميناوند محمدقلي.(2019) بررسي فرصت ها و تهديدهاي پادکستينگ براي راديو در ايران از ديدگاه کارشناسان و کارگزاران ارتباطات.
13) فردوسیزاده. (2019). شناخت شاخصهای محتوایی و شکلی «تلویزیون ـ واقعیت» و اقتضائات استفاده از آن در تلویزیون ایران (مطالعه موردی: مجموعه های تلویزیونی «فرمانده» و «کارآموز»). مطالعات میان رشته ای ارتباطات و رسانه، 2(1)، 89-114.
14) روشندل اربطا نی، طاهر، و قیومی(2016) شناسایی مؤلفههای اقناعی تبلیغات تلویزیونی با هدف ترویج مصرف بهینه انرژی (برق) در کشور. مجله پژوهش های برنامه ریزی و سیاستگذاری انرژی، 1(1)، 221-250.
15) خیرخواهان.(2021) بررسی تاثیر برنامه ها ی آموزشی تلویزیون در کاهش تخلفات راهنمایی و رانندگی مطالعه موردی: شهرستان سمنان. فصلنامه علمی تخصصی دانش انتظامی سمنان، 10(4)، 37-55.
16) ببران، و غفوری. (2013). بررسی نقش شبکهٔ تلویزیونی استانی کُردستان در بازتاب هویت بومی کُردها. فصلنامه فرهنگ ارتباطات (علمی و ترویجی)، 3(10)، 59-31.
17) کارگر، و دکترحمید. (2020). شناسایی ابزارها و روشهای مناسب تبلیغاتی برای معرفی و توسعه بازار فرش دستباف ایران. فردوس هنر، 1(1)، 58-69.
18) رمضانی، احد، راد، عباسزاده، و محمد. (2010). بررسی رابطهی میزان مصرف رسانه با میزان ناهنجاری رفتاری دانشآموزان مدارس متوسطهی شهر میانه در سالتحصیلی 92-1391. مطالعات جامعه شناسی، 3(8)، 43-56.
19) کاروانی، ع.، عبدالطیف، کاوه، و مهذی. (2020). تحلیل گفتمان چگونگی بازنمایی خانواده در سریال زیر پای مادر. پژوهش های راهبردی مسائل اجتماعی ایران، 9(4)، 99-116.
20) غلامی، عبداللهی، و موسی. (2010). استفاده از فناوری نوین در آموزش زبانهای خارجی با تکیه بر نقش سینما. پژوهش ادبیات معاصر جهان، 57(5)، 85-100.
21) سپهری، فرنام، محمد، علایی، و محسن. (2019). بررسی کارکردها و پیامدهای شبکههای اجتماعی در ایران (مورد مطالعه استان اردبیل). مطالعات جامعه شناسی، 12(44)، 121-136.
22) روحی، متانی، و حسینی دانا. (2020). بررسی رابطه میان ویژگیهای جمعیتشناختی احزاب و اثر بخشی سیاستهای رسانههای تبلیغاتی چاپی و دیجیتال در استان مازندران. پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی، 9(20)، 67-102.
23) حسینی، س.، سیدمحمدحسین، و مطور. (2012). نقدی بر کتابهای درسی دانشگاهی رشته علوم تربیتی در ایران. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 16(26)، 119-142.
24) سلیمی، سلیمی، و سمیه. (2018). کاربرد و مزایای آموزشی و ارتباطی گرافیک نوول و کمیک ژورنالیسم. رسانه، 111(29)، 127-148.
25) مجدی فرد، صباغ، و صمد. (2015). بررسی رابطه تقدیرگرایی و بهرهمندی از رسانههای ارتباطی در بین شهروندان ارومیه. مطالعات جامعه شناسی، 8(28)، 57-75.
26) خانیکی، و رهبر. (2015) نقش ارتباطات میان فردی در مشارکت سیاسی مطالعة موردی: انتخابات نهمین دورة مجلس شورای اسلامی در شهر تهران. مجلة مطالعات اجتماعی ایران، 9(2)، 4-28.
27) موسوی، زارعی، زوارقی، اکبرپور، و شاهین. (2019). شناسایی و دادهکاوی عناصر نشر در استفاده از مجوزهای کریتیو کامنز در نشریات دسترسی باز پایگاه دوآج برای حمایت از حقوق مالکیت فکری. کتابداری و اطلاعرسانی، 22(3)، 4-36.
28) باستاني سوسن، خانيکي هادي، ارکان زاده يزدي سعيد، و جعفرزاده پور فروزنده. (2018) رسانه هاي نوين در برابر رسانه هاي جريان اصلي: عامل يا تشديدکننده ضعف؟ بررسي اثرات فناوري هاي نوين بر مصرف رسانه هاي جريان اصلي.
29) محمدی، حمید، و نصرالهی. (2021). راهبرد های شورای عالی فضای مجازی در سیاست گذاری رسانه های نوین ارتباطی. راهبرد اجتماعی فرهنگی.
30) موسوي سيدكمال الدين، و جوادي سمانه السادات. (2018) بررسي نقش استفاده از اينترنت در ميزان بروز عادات و خصلت هاي منفي فرهنگي: مطالعه موردي شهر کاشان.
31) یزدانی، و راضیه. (2016). ارائۀ چارچوب نوین مفهومی برای آموزش هوشمند در مدارس. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 5(2)، 45-54.
32) قوامی، آ.، و آسیه. (2013). عوامل مؤثر بر جهانی شدن شعر و ادب فارسی. مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 4(11)، 165-184.
33) تیموری. (2013). ارزیابی دیدگاه مدیران و کارشناسان مرکز ملّی جهانی شدن پیرامون چالش های آموزشی-فرهنگی فراروی آموزش و پرورش در عرصه ی جهانی. مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 4(11)، 135-164.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
اقناع، نظریه پرداز، رسانه، رسانه ملی، مخاطب.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Introduction: The success of persuasive communication is largely related to the selection of appropriate communication media and its better use. The audience can also be considered the most important part of a relationship. One of the challenges that the media grapples with is convincing the audience, and that by doing so, the media actually achieves the goal of delivering the message of the produced content to the hearing and opinion of a particular person or group. Different media in different situations, each are so effective in achieving this, that different theorists have offered different views on this issue.
Methods: In this regard, the researcher has reviewed various articles published in the years 2002 to 2021, and has examined various theories in this field and analyzed it by classifying the media and emphasizing the national media of Iran.
Discussion and Conclusion: By using scientific theories and considering its application in different sectors, media goals can be achieved. On the other hand, by implementing and localizing these ideas, it is possible to achieve more effective content in the national media and improve the quality of its programs and ultimately convince the audience
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 1-7
-
دانلود فایل
( 205.85 KB )