-
آرشیو :
نسخه بهار و تابستان 1402
-
کد پذیرش :
12374
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
| رضا دستپروری، امیرعطا امینالتجاری
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
مسئله استفادۀ موفق از شبکههای اجتماعی و چالشها و فرصتهای پیشروی شرکتها در این شبکهها، محققان را بر آن داشت تا این تحقیق را شکل دهند. ازاینرو پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیر شبکههاي اجتماعی بر بازاریابی بینالمللی انجام شده است. مواجهه موفق کسبوکارها با شبکههای اجتماعی، نیازمند فهم تفکر راهبردی مدیران این حوزه است؛ چراکه بدون آشنایی با این تفکر نمیتوان استفاده و عدم استفادۀ کسبوکارها از این شبکهها را در داخل کشور تحلیل کرد.
روش پژوهش، توصیفی و پیمایشی بوده و براي جمعآوري دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. آلفاي کرونباخ پرسشنامه ٨٩٠/٠میباشد که نشاندهنده پایایی قوي ابزار تحقیق است. روایی آن نیز با استفاده از نظرات کارشناسان و خبرگان و همچنین AVE اندازهگیری و به تأیید رسید. جامعه آماري مورد بررسی این پژوهش شرکتهاي نمونه ایران طی میباشند. براي تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS (نسخه ٢٣) و SmartPLS (نسخه٢) بهره گرفته شد. نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که تعامل با شبکههاي اجتماعی بر بازاریابی بینالمللی شرکتها تأثیر مثبت دارد. برایناساس ایجاد و تعامل با شبکههاي مذکور یکی از عوامل اصلی موفقیت شرکتها در فرایند بینالمللیسازي میباشد.
-
لیست منابع :
1) اسفیدانی، محمد رحیم و حسنقلیپور یاسوري، طهمورث و ترکستانی، محمد صالح و روحانی، امیررضا (١٣٩٧)، نوعشناسی رفتارهاي صادراتی بنگاههای صادرکننده در صنعت برق ایران، مدیریت بازرگانی، شماره دهم، صفحه٣٠-١.
2) دریک، مت (١٣٩٧). مدیریت زنجیره تأمین جهانی، ترجمه محمد یوسفی (چاپ اول)، تهران: چاپ و نشر بازرگانی.
3) رحیم نیا، فریبرز و خوراکیان، علیرضا و قادري، فرشاد (١٣٩٦)، بررسی تأثیر استراتژیهایی نوآوري بر عملکرد کسبوکارهاي صادراتی، مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، سال اول، شماره٣، صفحه ٢٢-١.
4) رضایی، رضا (١٣٩٦)، تأثیرپذیری عملکرد صادراتی از استراتژیهای بازاریابی بینالملل، کاوشهای مدیریت بازرگانی، شماره هفدهم، صفحه٨٠-٥٥.
5) شجاعی، محمدرضا و محترم، رحیم و طاهریان، سمانه (١٣٩٣)، تأثیر عوامل داخلی شرکت بر عملکرد صادراتی (مطالعه موردي: شرکتهاي صادرکننده پسته در تهران)، مدیریت بازرگانی، دوره ششم، شماره ٤، صفحه ٨٠٧-٧٩١.
6) عالی، صمد و تورچیان، علیرضا (١٣٩٦)، بررسی مهارتهای صادراتی شرکتها در فرایند بینالمللی شدن، مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، سال اول، شماره٣، صفحه ٧٨-٥٩.
7) مصلح، عبدالمجید و بحرینیزاده، منیجه و کریمی قهفرخی (١٣٩٥)، تأثیر ابعاد جهتگیري استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکتهاي صادراتی استان بوشهر، تحقیقات بازاریابی نوین، شماره چهارم، صفحه١٤٠-١٢٥.
8) نوروزي، حسین و عبدﷲ پور، سجاد و گنجعلی وند، سمیه و معصومی، سیده غزل (١٣٩٦)، تأثیر بازارگرایی صادرات بر افزایش صادرات در صنعت خشکبار، مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، سال اول، شماره٣، صفحه١٢٣-١٠٣.
9) یوسفی، محمد و قاضیزاده، مصطفی (١٣٩٧)، مروري بر مدلهای بینالمللیسازي شرکتها، بررسیهاي بازرگانی، دوره شانزدهم، شماره ٩٠، صفحه ٣٩-٢٣.
10) Agbim, K. C., & Eluka, J. (2018). Social network and family business internationalization in South Eastern Nigeria. Journal of
11) Ansoff, H. I., Kipley, D., Lewis, A. O., Helm-Stevens, R., & Ansoff, R. (2019). Strategic dimensions of internationalization. In Implanting Strategic Management (pp. 311-336). Palgrave Macmillan, Cham.
12) Barney, J. B., & Hesterly, W. S. (2015). Strategic management and competitive advantage. 5: th ed. Essex: Pearson Education Limited.
13) Entrepreneurs’ access to private equity in (2004). Batjargal, B., & Liu, M.
14) China: The role of social capital. Organization Science, 15(2), 159-172.
15) Björkman, I., & Kock, S. (1995). Social relationships and business networks: The case of Western companies in China. International business review, 4(4), 519-535.
16) Bridgewater, Peter. " Biosphere Reserves- a network for conservation and sustainability." Parks 12, no. 3 (2002): 15-20.
17) Brush, C. G., Edelman, L. F., & Manolova, T. (2015). The impact of resources on small firm internationalization. Journal of Small Business Strategy, 13 (1), 1-17.
18) Calof, J. L., & Beamish, P. W. (1995). Adapting to foreign markets: Explaining internationalization. International business review, 4(2), 115-131.
19) Chen, H., & Chen, T. J. (1998). Network linkages and location choice in foreign direct investment. Journal of international business
20) studies, 29(3), 445-467.
21) Chen, X., & Zhang, Y. (2015). Environmental Factors and Networks for Internationalization Process in the Chinese Market: A Case Study of Swedish B2B Companies.
22) Chen, X., & Zhang, Y. (2015). Environmental Factors and Networks for Internationalization Process in the Chinese Market: A Case Study of Swedish B2B Companies.
23) Chetty, S. K., & Wilson, H. I. (2003). Collaborating with competitors to acquire resources. International Business Review, 12(1), 61-81.
24) Chetty, S., & Holm, D. B. (2000). Internationalisation of small to medium-sized manufacturing firms: a network approach. International business review, 9(1), 77-93.
25) Costa, E., Soares, A. L., & de Sousa, J. P. (2017, September). From data sources to information sharing in SME collaborative networks supporting internationalization: A socio-semantic approach. In Working Conference on Virtual Enterprises (pp. 478-490). Springer, Cham.
26) Coviello, N. E., & Cox, M. P. (2006). The resource dynamics of international new venture networks. Journal of International Entrepreneurship, 4(2), 113-132.
27) Coviello, N., & Munro, H. (1997). Network relationships and the internationalisation process of small software firms. International business review, 6(4), 361-386.
28) Devine, R. A., Molina-Sieiro, G., Holmes Jr, R. M., & Terjesen, S. A. (2019). Female-Led High-Growth: Examining the Role of Human and Financial Resource Management. Journal of Small Business Management, 57(1), 81-109.
29) Ellis, P., & Pecotich, A. (2001). Social factors influencing export initiation in small and medium-sized enterprises. Journal of Marketing Research, 38(1), 119-130.
30) Eniola, A. A., & Entebang, H. (2016). Financial literacy and SME firm performance. International Journal of Research Studies in Management, 5(1), 31-43.
31) Farooqi, Fahad, and Robert Miog. "Influence of Network forms on the internationalization process: A study on Swedish SMEs." (2012).
32) Francioni, B., Vissak, T., & Musso, F. (٢٠١٧). Small Italian wine producers’ internationalization: the role of network relationships in the emergence of late starters. International Business Review, 26(1), 12-22.
33) Guercini, S., & Runfola, A. (2010). Business networks and retail internationalization: A case analysis in the fashion industry. Industrial Marketing Management, 39(6), 908-916.
34) Håkansson, H., & Johanson, J. (1993). The network as a governance structure: interfirm cooperation beyond markets and hierarchies.
35) Hanif, M. I., & Irshad, M. (2018). Impact of Entrepreneurial Orientation and Network Resource Utilization on Internationalization of SME¡¯ s: Evidence from Pakistan. International Journal of Marketing Studies, 10(2), 118-131.
36) Hertenstein, P., Sutherland, D., & Anderson, J. (2017). Internationalization within networks: Exploring the relationship between inward and outward
37) FDI in China’s auto components industry. Asia Pacific Journal of Management, 34(1), 69-96.
38) Hohenthal, J., Johanson, J., & Johanson, M. (2014). Network knowledge and business-relationship value in the foreign market. International Business Review, 23(1), 4-19.
39) Huang, H. C., Lai, M. C., & Lo, K. W. (2012). Do founders' own resources matter? The influence of business networks on start-up innovation and performance. Technovation, 32(5), 316-327.
40) Johanson, J., & Mattsson, L. G. (1987). Interorganizational relations in industrial systems: a network approach compared with the transaction-cost approach. International Studies of Management & Organization, 17(1), 34-48.
41) Johanson, J., & Mattsson, L.-G. (1988). Internationalization in industrial systems-a network approach. In N. Hood, & J.-E. Vahlne (Eds.), Strategies in global competition (pp. 303-321). New York: Croom Helm.
42) Johanson, J., & Vahlne, J. E. (1990). The mechanism of internationalisation. International marketing review, 7(4).
43) Johanson, J., & Vahlne, J. E. (2003). Business relationship learning and commitment in the internationalization process. Journal of international entrepreneurship, 1(1), 83-101.
44) Johanson, J., & Vahlne, J. E. (2006). Commitment and opportunity development in the internationalization process: A note on the Uppsala internationalization process model. Management International Review, 46(2), 165-178.
45) Kenny, B., & Fahy, J. (2011). SMEs' Networking Capability and International Performance. In Interfirm Networks: Theory, Strategy, and Behavior (pp. 199-376). Emerald Group Publishing Limited
46) Kontinen, T., & Ojala, A. (2011). Network ties in the international opportunity recognition of family SMEs. International Business Review, 20(4), 440-453.
47) Loane, S., & Bell, J. (2006). Rapid internationalisation among entrepreneurial firms in Australia, Canada, Ireland and New Zealand: An extension to the network approach. International marketing review, 23(5), 467-485.
48) Lu, J. W., & Beamish, P. W. (2006). SME internationalization and performance: Growth vs. profitability. Journal of international entrepreneurship, 4(1), 27-48.
49) Manolova, T. S., Manev, I. M., & Gyoshev, B. S. (2010). In good company: The role of personal and inter-firm networks for new-venture internationalization in a transition economy. Journal of World Business, 45(3), 257-265.
50) Mu, J., & Di Benedetto, A. (2012). Networking capability and new product development. IEEE Transactions on Engineering Management, 59(1), 4-19.
51) Musteen, M., Francis, J., & Datta, D. K. (2010). The influence of international networks on internationalization speed and performance: A study of Czech SMEs. Journal of World Business, 45(3), 197-205.
52) Nguyen, H. T., & Le, V. (2019). Network ties and export propensity of Vietnamese small and medium enterprises. Asia Pacific Business Review, 25(1), 100-122.
53) Onkelinx, J., Manolova, T. S., & Edelman, L. F. (2016). Human capital and SME internationalization: Empirical evidence from Belgium. International Small Business Journal, 34(6), 818-837.
54) Papastamatelou, J., Busch, R., Ötken, B., Okan, E. Y., & Gassemi, K. (2016). Effects of Network Capabilities on Firm Performance across Cultures. International Journal of Management and Economics, 49(1), 79-105.
55) Phillips, S. (2002). Social capital, local networks and community development. Urban Livelihoods: A people-centered approach to reducing poverty, 133-150.
56) Pinho, J. C., & Pinheiro, M. L. (2015). Social network analysis and the internationalization of SMEs: Towards a different methodological approach. European Business Review, 27(6), 554-572.
57) Pinho, J. C., & Prange, C. (2016). The effect of social networks and dynamic internationalization capabilities on international performance. Journal of World Business, 51(3), 391-403.
58) Pooe, D., Mafini, C., & Loury-Okoumba, V. W. (2015). The influence of information sharing, supplier trust and supplier synergy on supplier performance: The case of small and medium enterprises. Journal of Transport and Supply Chain Management, 9(1), 1-11.
59) Presutti, M., Boari, C., & Fratocchi, L. (2016). The evolution of inter-organisational social capital with foreign customers: Its direct and interactive effects on SMEs’ foreign performance. Journal of World Business, 51(5), 760-773.
60) Rialp, A., Rialp, J., & Knight, G. A. (2005). The phenomenon of early internationalizing firms: what do we know after a decade (1993-2003) of scientific inquiry? International business review, 14(2), 147-166.
61) Sapienza, H. J., Autio, E., George, G., & Zahra, S. A. (2006). A capabilities perspective on the effects of early internationalization on firm survival and growth. Academy of management review, 31(4), 914-933.
62) Söderqvist, A. (2011). Opportunity exploration and exploitation in international new ventures: A study of relationships’ involvement in early entrepreneurial and internationalisation events.
63) Tang, Y. K. (2011). The Influence of networking on the internationalization of SMEs: Evidence from internationalized Chinese firms. International Small Business Journal, 29(4), 374-398.
64) Törnroos, J. Å., Halinen, A., & Medlin, C. J. (2017). Dimensions of space in business network research. Industrial Marketing Management, 61, 10-19.
65) Thornton, S. (2014). Organizational networking in business-to-business markets: construct conceptualization, operationalization and application (Doctoral dissertation, University of Manchester).
66) Thornton, S. C., Henneberg, S. C., & Naudé, P. (2014). Conceptualizing and validating organizational networking as a second-order formative construct. Industrial Marketing Management, 43(6), 951-966.
67) Van Ruth, F. (2009). The internationalisation of Australian firms: how networks help bridge the psychic distance between a firm and a market. University of Melbourne, Department of Management and Marketing.
68) Vasilchenko, E., & Morrish, S. (2011). The role of entrepreneurial networks in the exploration and exploitation of internationalization opportunities by information and communication technology firms. Journal of International Marketing, 19(4), 88-105.
69) Vissak, T., Francioni, B., & Musso, F. (2012). MVM's Nonlinear Internationalization: A Case Study. Journal of East-West Business, 18(4), 275-300.
70) Yamin, M., & Kurt, Y. (2018). Revisiting the Uppsala internationalization model: Social network theory and overcoming the liability of outsider ship. International Marketing Review, 35(1), 2-17.
71) Yli-Renko, H., Autio, E., & Tontti, V. (2002). Social capital, knowledge, and the international growth of technology-based new firms. International Business Review, 11(3), 279-304.
72) Zain, M., & Ng, S. I. (2006). The impacts of network relationships on SMEs' internationalization process. Thunderbird international business review, 48(2), 183-205.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
بهاشتراکگذاری اطلاعات، بازاریابی بینالمللی، شبکه اجتماعی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 1-15
-
دانلود فایل
( 1.64 MB )